Beskrivning av kursen
Bedömning av kognitiv funktion inom ramen för forskning är en komplex uppgift som påverkas av ett flertal faktorer.
Kursen är utformad för att ge doktorander, som avser att inkludera kognitiva mått i sin forskning, en grundläggande förståelse för kognitiv testteori och grundläggande kunskap om kognitiva funktioner hos både friska försökspersoner och individer med olika medicinska tillstånd, såsom kronisk smärta, endokrinologiska störningar och andra somatiska tillstånd. Kursen syftar till att stödja fördjupad tolkning av testresultat och minimera risken för feltolkning.
Ytterligare ett syfte med kursen är att introducera vanligt förekommande kognitiva tester och screeningbatterier, inklusive deras administrering och tolkning. Tonvikt läggs på lämpligt testval, förståelse för vad varje test mäter och tolkning av resultat i ett forskningssammanhang. Kursen tar också upp vanliga metodologiska fallgropar inom forskning och hur detta kan undvikas.
Förkunskapskrav och urval
Förkunskapskrav
Kursen har inga förkunskapskrav.
Urval
Urvalet baseras på:
1) kursplanens relevans för den sökandes individuella studieplan/forskning (enligt motivering).
2) startdatum för doktorandstudier (där tidigare registreringsdatum har förtur).
Kursansvarig
Marika Möller
Kursplan
D1F6084
Institution
Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
Forskarutbildningsprogram
Neurovetenskap
Typ av kurs
**Annan kurs
Sökord
kognition, cognition, neuropsykologi, neuropsychology, medical conditions, medicinska tillstånd, psykometri, psychometrics